Persbericht Museum Maassluis

Maassluis – Museum Maassluis heeft vanaf zaterdag 11 juli tot en met zondag 27 september 2015 een wel heel bijzondere tentoonstelling in huis.

Een tentoonstelling waar historie en de dag van vandaag bij elkaar komen.

De Strijd om het Geloof, een onderdeel van documentairereeks de Strijd van Maassluis van Bas Booister is er te zien. Het is het tweede deel van zes afleveringen. Een primeur, want de serie is nog niet op televisie te zien. In de aflevering is te zien wat nu eigenlijk het Psalmenoproer is en waarom de Joden al ver voor de Tweede Wereldoorlog massaal uit Maassluis vertrokken.

Maar ook aan het heden is gedacht. Booister heeft daarvoor de samenwerking gezocht met de bekende Maassluise freelance fotograaf Peter Farla. Samen met Farla heeft hij vrijwel alle geloofsgemeenschappen bezocht. De bezoeken zijn vastgelegd op prachtige foto’s en opgenomen in geluid. Die twee worden in een drieluik gecombineerd onder de titel Geloof, Hoop en Liefde. Zo krijg je een combinatie van het religieus verleden en heden van de stad.

Beeld en geluid worden dus gecombineerd, wat het een interactieve tentoonstelling maakt. Het museum gaat met zijn tijd mee door gebruik te maken van zogenaamde QR-codes. Via ondermeer smartphones en tablets kun je de codes scannen om zo het interview te kunnen horen. Natuurlijk zijn er ook een aantal MP3-spelers beschikbaar voor wie niet over eigen apparatuur beschikt.

De openingshandeling is zaterdag 11 juli om 11.00 uur en wordt verricht door twee van de geïnterviewden: Ibrahim el Hadioui (Moskee Ibrahim) en ds. Mark Bot (Bethelkerk).

Genoeg redenen dus om het museum deze zomer eens te bezoeken. En voor de prijs hoef je het niet te laten, een kaartje kost slechts 3,00 euro. Voor CJP-ers en 65- plussers is de entree 2,00 euro en bezoekers met een Museumkaart, Rotterdampas of lidmaatschap van de Historische Vereniging Maassluis gaan zelfs gratis naar binnen, net als de vrijwilligers en vrienden van het Museum Maassluis. Openingstijden Museum Maassluis: Dinsdag t/m zondag van 14.00 tot 17.00 uu