Column: Planning?

‘s-Gravenzande 22.09.2024 – Vandaag lijkt het er op dat de zomer van geen ophouden weet! Door de opwarming van de aarde gebeuren er dingen die niet voorzien waren, niet gepland. Wij genieten nog van een aanhoudende zomer, maar in andere werelddelen is er een roep om regen!

Vandaag kwam er een oproep tot gebed om regen vanuit Peru omdat het daar, in Zuid-Amerika, in het hele Amazonegebied, in brand staat vanwege de droogte. Alleen in Peru al telde men 173 brandhaarden!

Dit in tegenstelling tot Midden- en Oost Europa, waar in de afgelopen week ongekend veel regen viel, rivieren overstroomden en het water door de straten kolkte! Een onzekere wereld, eigenlijk op elk gebied. Iets regelen valt vaak tegen, we moeten zo vaak ‘overrekenen’! Je ziet het om je heen en in de ‘grote’ wereld, er zijn steeds weer voorvallen en gebeurtenissen waar niet op gerekend werd!

Het werd ook weer de derde dinsdag van september, en dus Prinsjesdag. Een spannend gebeuren daar er na jaren een geheel nieuwe regering aantreedt, onder leiding van een niet onbekende, maar wel onervaren minister-president Schoof.

Ik weet niet of je het debat volgde maar het ging er soms heftig aan toe; vooral de paragraaf Asiel kreeg heel veel aandacht. Moet er wat dat betreft ‘noodwetgeving’ worden toegepast of toch een ‘spoedwet’ gecreëerd? Een onderwerp dat alle aandacht vraagt; er zijn veel asielzoekers, maar weinig opvangplaatsen! Én, er is heel veel verdeeldheid!

Goed, het is nachtwerk geworden, maar uiteindelijk is het nog onervaren kabinet toch in het zadel gebleven! De troonrede die bij aanvang van het parlementaire jaar door de koning werd voorgelezen, werd ‘verheugd’ ontvangen, of voelde aan als ‘een klap in het gezicht’, zo kopte de krant. Één zin die zijne majesteit voorlas bleef bij mij hangen; daar was ik het helemaal mee eens! ‘ Het fundament moet in orde zijn’!

Dat geldt voor alle terreinen van het leven; als het fundament goed is, dan kan daarop verder gebouwd worden, ook in een onzekere wereld! Het is allemaal betrekkelijk en wat moeten we voorzichtig zijn met onze planning, bedenkend dat we niets in eigen hand hebben!

We leven in een wereld waarin alles is gebaseerd op onzekerheden; het geluk, dat je dacht te bezitten, kan je als zand tussen je vingers door glippen. Gezondheid en ziekte, leven en dood, rijk of arm, voorspoed of tegenspoed, vrede of oorlog, het zijn tegenstellingen die we niet in eigen hand hebben! Het positieve kan ‘zomaar’ omslaan en in een negatieve spiraal terechtkomen. Als je niet met oogkleppen op door het leven gaat, moet je dat, om je heen en/of in je eigen leven, herkennen.

Planning, we kunnen er niet van buiten! Huishoudens niet, de regering niet, het bedrijfsleven niet; voor een goed verloop is het noodzaak om eerst een goed plan te maken, voor we gaan beginnen, een goed en stevig fundament! Maar, en daar gaat het me om, wel in het besef dat we mensen zijn, afhankelijk en levend bij de gratie Gods!

Die God, de Koning van hemel en aarde, Dié regeert! Hij heeft een Plan voor deze wereld, een Heilsplan dat Hij al eeuwen geleden heeft afgekondigd in Zijn Troonrede, de Bijbel! Door mensen opgeschreven, maar onder Zijn controlerende invloed, en naar Zijn wensen, volgens Zijn planning!

Het is fantastisch om in deze onzekere tijd toch altijd terug te kunnen keren naar een vast Fundament, een vaste Rots, waarop je kunt bouwen! God heeft dat Fundament gelegd, door Zijn Zoon Jezus naar de aarde te zenden, zodat Hij voor de gehele mensheid de straf zou dragen voor de enorme zondelast, die een ondoordringbare scheiding had opgeworpen tussen de mens en zijn Schepper! Het lijden, de dood en de opstanding van Jezus, werd de kern van Gods geweldige Plan met deze aarde! Als je dit kunt geloven, dan heb je voortaan een vaste basis, een onbewegelijk Fundament waar je altijd terecht kunt: een God die van je houdt en Die je heel graag wil betrekken in Zijn Plan, dat Hij heeft met deze wereld en met jou!

Zolang God nog bezig is Zijn Plan te verwezenlijken, is het nog genadetijd! Daarom roept Hij ook vandaag naar u en jou, om te luisteren en serieus je bezig te houden met Zijn Troonrede!

Normen en waarden noemt Hij daarin, die tot eeuwig heil zijn van alle volken, voor álle mensen! Hij vraagt jou vandaag om je planning aan Hem bekend te maken, je aan Hem toe te vertrouwen, en de leiding van Zijn Geest te gaan ervaren! Dan kan Hij je opnemen in Zijn Planning, zodat je eens dat eeuwige heerlijke leven, dat de Vader van de Here Jezus je zo graag wil geven, in ontvangst kunt nemen!

Daarom, trek je Plan, Jezus wacht op je, Zijn liefde voor jou heeft Hij al lang bewezen, toen Hij daar aan het kruis hing! Laat die liefdesverklaring niet onbeantwoord, daar krijg je eeuwige wroeging en spijt van! Plan je leven naar Zijn normen en waarden, nú, nu je nog kúnt kiezen!

 

Ik bouw op Jezus, anders niet;
het is zijn bloed dat redding biedt.
Wie op Hem hoopt, wordt niet beschaamd;
ik steun alleen op Jezus’ Naam.

Heer, U bent ons fundament.
Zwak wordt sterk, door al uw werk.
In de storm blijft U Heer; hoogste Heer!

Ook als de nacht mijn zicht vervaagt,
toont Hij zijn liefde die mij draagt.
Al woeden stormen om mij heen,
mijn anker rust in Hem alleen.

Heer, U bent ons fundament.
Zwak wordt sterk, door al uw werk.
In de storm blijft U Heer; hoogste Heer!
Wanneer Hij komt met luid geschal,

weet ik dat Hij mij kennen zal.
Bekleed met zijn gerechtigheid
ben ik van Hem in eeuwigheid

H. van den Berg, tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

Meer nieuws uit

2 reacties

Geef een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Zoeken