Column: Verrassend?

‘s-Gravenzande 06.10.2024 – Een wat vreemd Nederlands woord vind ik zelf; er zit iets in van ‘ras’, dat ‘vlug’ betekent. Het gaat om iets onverwachts, onverhoeds, iets overrompelend, en het kan leuk zijn, maar ook niet, maar wel iets wat je niet of nooit had verwacht!

Het is een onderwerp waar elke week wel over geschreven kan worden; de gebeurtenissen, wereldwijd, soms zo onverwacht, kunnen ons met blijdschap of pijnlijk verrassen!

Al jaren schrijf ik over de verrassingen die plaatsvinden in de wereld; onder dit hoofd schreef ik 14 jaar geleden over de Arabische Lente, en over de Libische leider Kadaffi, die geen kant meer op kon. De vrijheidsdrang verspreidde zich als een virus over de Arabische landen, maar uiteindelijk is er helaas voor moslimlanden nog weinig ten goede veranderd!

Dichtbij huis was het ook waarneembaar, de laatste weken. De debatten in de Tweede Kamer, de botsingen tussen Kamerleden en bewindlieden noopte president Schoof toe te zeggen dat hij een manier wil vinden voor een beter verloop, ‘zodat we elkaar niet verrassen’. Hij deed er zelf wél aan mee, toen hij zonder medeweten van zijn collega’s de eerst nog zwartgelakte documenten over het invoeren van noodmaatregelen voor asiel, compleet en geheel zichtbaar liet verstrekken!

Naast al dit gebeuren, ver van ons bed of dichterbij, kunnen we ook zelf verrast worden door onverwachte gebeurtenissen, in ons persoonlijke leven, in ons gezin of op zakelijk gebied.

Al zou het soms best wel eens makkelijk zijn, we kunnen nog geen seconde overzien van wat voor ons ligt! We kunnen ons beveiligen, indekken of verzekeren tegen vervelende, verrassende calamiteiten, lichamelijk of materieel, maar er zullen toch altijd weer dingen gebeuren of zijn, waarop we niet gerekend hebben, of hadden. God, onze Schepper, weet daar alles van en geeft ons talrijke aanwijzingen in Zijn Woord hoe wij daarmee om moeten gaan.

Als Jezus, de Zoon van God, op aarde is en rondtrekt door Israël, dan vertelt Hij aan iedereen die het maar horen wil wat de beste manier van leven is om niet voor vervelende verrassingen te komen staan. En Hij zegt: “Ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man die zijn huis op de rots gebouwd heeft.” [Mat.7:24] Deze woorden” duiden op alle aanwijzingen, richtlijnen en waarschuwingen die Hij daar vóór gesproken had, de bekende Bergrede, gericht aan Israël, toen, en vandaag aan Israël en óns! Jezus is met liefde over ons bewogen en wil niet dat wij een verkeerde weg gaan, maar de juiste Weg gaan volgen.

In diezelfde toespraak zegt Hij: “Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor binnengaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.”[Mat.7:13-14] Jezus weet wat voor een verrassing er schuilt aan het eind van die twee wegen, en daarom dringt Hij er op aan om de juiste Weg te kiezen, om kieskeurig te zijn! En, zegt Jezus, de juiste keuze blijkt uit het fundament dat je hebt gekozen voor de bouw van je geestelijke huis: een rots of zand. Doen of niet doen wat de Bijbel, wat God ons leert en voorschrijft, daar komt het heel simpel gezegd op neer! Als Jezus later spreekt over Zijn terugkomst dan waarschuwt Hij bij herhaling dat we waakzaam moeten zijn, Hem moeten verwachten en moeten letten op “de tekenen van de tijd”! Want Hij wil niet dat we verrast worden, zoals we verrast kunnen worden door een dief die er plotseling is, want dan is het te laat!

Waar let u op, wat heeft jouw aandacht in deze bijzondere tijd? Waakt dan, zegt Jezus, en laat je niet verrassen, Mijn komst is zeer nabij!!

Kom nu weer niet met het verhaal van dat dit 1000 jaar geleden ook al gebeurde, want dit sprookje is intussen wel achterhaald! Kijk om je heen en zie de realiteit van de dingen die in de wereld gebeuren, en die in de Bijbel al werden aangekondigd als tekenen van Jezus’ komst!

Helaas spreek ik nogal eens mensen die menen dat het leven eindigt met de dood, en dan er dan dus geen vervolg meer is:  dood = dóód, klaar, geen verrassingen meer! Mensen geloven in hun aardse schatten, genieten ervan, totdat het naar hun erfgenamen gaat.  Met de opbrengst ervan is géén ticket voor de hemel te kopen,  hoeveel het ook is!

Mensen geloven in de wetenschap, De god van deze eeuw! Die god heeft nog nooit het bewijs geleverd dat God, met een Hoofdletter, bestaat, dús, bestaat Hij niet! Echter, Gods Woord, de Bijbel geeft het volgende antwoord op deze leugens: Vanaf de schepping van de wereld worden Gods onzichtbare eigenschappen, zijn eeuwige kracht en goddelijke natuur, door het verstand waargenomen en begrepen uit zijn werken. Daarom hebben mensen geen excuus. [ Rom. 1 : 20] U, jij, je leest het goed, je kunt nog zo eigenwijs zijn, maar je hebt straks geen excuus, zegt GOD Zélf!

Gebruik je verstand, zo raden lezers mij soms aan, doe normaal. Deze aardige mensen had de apostel Paulus ook op het oog, toen hij het volgende schreef aan de Korintiërs: Het bericht dat Christus voor ons aan het kruis gestorven is, klinkt de mensen die verloren gaan als onzin in de oren. Maar voor ons die gered worden, is het de kracht van God. Want er staat in de Boeken: ‘Ik zal de wijsheid van de wijze mensen en het inzicht van de verstandigen vernietigen.’ Waar blijven dan de grote denkers, de godsdienstige leiders en de beroemde redenaars van deze tijd? Heeft God niet alle wijsheid van deze wereld als dwaasheid aan de kaak gesteld? In zijn grote wijsheid wist God dat de wereld Hem door haar eigen wijsheid niet kan vinden en besloot Hij die mensen te redden die de ‘onzinnige boodschap’ geloven dat Christus voor hen aan het kruis is gestorven. Al vragen Joden wonderen als bewijs en zoeken Grieken naar wijsheid, wij vertellen over Christus, die voor ons aan het kruis gestorven is! De Joden ergeren zich daaraan en de andere volken vinden dat een grote dwaasheid. Maar voor degenen die door God geroepen zijn, is Christus de kracht en de wijsheid van God. Want het ‘dwaze’ van God is wijzer dan wat mensen kunnen bedenken, en het ‘zwakke’ van God heeft meer kracht dan de mensen. [1 Kor. 1 : 22- 25, het Boek]

Ik spreek soms ook mensen die zeggen, als het sterven ter sprake komt: ‘ Ik laat me verrassen’.

Of, nog erger soms: ‘ ik maak het straks met God wel in orde, het komt wel goed!’

Dwazen, zeg de Bijbel, hoelang zullen jullie van het kwaad blijven houden? Spotters, hoelang blijven jullie God nog belachelijk maken? Dwazen, hoelang zullen jullie een hekel aan wijsheid blijven hebben?  [Spreuken  1 : 26] God houdt van je en wil je bewaren voor de meest ellendige verrassing: een eeuwigdurend verblijf in de hel!

Jezus had Zijn leven er voor over om jouw eens de grootste verassing van je leven te bezorgen: een eeuwigdurend leven op een nieuwe aarde met een volmaakt lichaam, in een onbeschrijfelijke, paradijselijke atmosfeer! Wat Gods Woord dáár over zegt? “Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.”[1 Kor.2:10] Is dat niet verrassend? Je kunt het Hem vragen met onderstaand gebed; heel graag wil Hij jouw Gids zijn, dáár naar toe!!

Heer, wees mijn gids op heel mijn levenspad,
wees Gij mijn gids.
Wijs mij de weg naar Sions gouden stad,
wees Gij mijn gids.
Blijf dicht bij mij, ga stap voor stap mij voor,
dan ben ‘k gerust en veilig volg ‘k uw spoor.

‘k Was vroeger blind en dwaalde van het pad,
want ‘k had geen gids;
ver dwaald’ ik af, totdat ik ernstig bad:
‘Wees Gij mijn gids’.
Hij heeft verhoord ‘k ben nu verheugd en blij
want Jezus kwam en nu is ’t licht voor mij

Nu aan zijn hand dwaal ‘k nimmer van de weg,
Hij is mijn gids.
’t Zij door moeras of wel langs struik en heg
leidt mij mijn gids.
Licht, vriend’lijk licht stroomt van zijn aangezicht,
‘k houd daarom steeds het oog op Hem gericht.

[ Joh. de H. 569]

Hans van den Berg

Tel. 06-15062838
E-mail: berg.services@telfort.nl

 

Meer nieuws uit

Geef een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Zoeken