Wateringen 23.12.2023 – Parochianen van de Sint Josephkerk in Wateringen, beter bekend als de Kolenkit, zijn het niet eens met het besluit van het bestuur om de kerk te sluiten.
Zij hebben het volgende bericht in een mail naar Westlanders.nu. Ted van der Knaap heeft het als volgt verwoord.
Hard gelag bij kerksluitingen in het Westland Wateringen; St. Josephkerk/ Kolenkit
‘Bezorgde parochianen willen maar al te graag dat de St Josephkerk open blijft. Het is wrang dat de scherpe analyses van parochianen, erkend worden door het bestuur maar dat er niet naar gehandeld wordt. Dan krijg je de indruk dat je pleidooi tegen dovemansoren gericht is. Dat het bestuur zijn plan doordrukt en dat er niet democratisch wordt gehandeld. Dat kan niet anno 2023. Terwijl bisdom Rotterdam nog geen besluit heeft genomen, wordt de St Josephkerk in de verkoop gedaan en worden er geen vieringen aangeboden vanaf januari 2024. Kijkend naar de maand december zitten er elke zondag 60 tot 140 kerkgangers in de St Josephkerk. Waarom sluit je dit gebouw met deze bezoekersaantallen?
In andere parochies in het Westland zitten er minder. De Josephkerk mag niet het gelag worden van het teruglopend aantal kerkgangers in Westland/Wateringen. Wat betreft bezorgde parochianen blijft de St Josephkerk open en blijven ze daar nog jaren vieren. Pastoor Martijn heeft er altijd voor gezorgd dat jongeren zich welkom voelden in de St Josephkerk. Zo stichtte hij Corbulo en vindt ook Beatween in de St Josephkerk zijn oorsprong.
Fantastische jongerenkoren
Daarnaast was er de jongerengroep JoJo met Hans van Wijk in de jaren 80. Actieve vrijwilligers in de stuurgroep verkondiging en vele andere werkgroepen. Maar ook nu weten de jongeren de St Josephkerk te vinden. Jongeren uit Kwintsheul, Poeldijk en Naaldwijk komen musiceren en zingen bij Corbulo. Het is een jonge kerk waar alle generaties zich fijn en thuis voelen. We zijn zo altijd jong van geest, met het sociale karakter van deze gemeenschap staan we altijd open voor iedereen. In de St Josephkerk ben je altijd welkom. De St Josephkerk laten we niet verdwijnen.
1. Financieel; de St. Josephkerk blijkt de beste kerk om open te houden. Een tekort van jaarlijks 70.000 euro in de St Jan de Doper zal snel ontstaan. En daarbij zijn er dure plannen voor het opknappen/aanpassen van het gebouw. Dit geld kan je beter investeren in kerk opbouw en of diaconie.
2. Voor jongere generaties zijn de kosten beter te behappen als je verder gaat met de St Josephkerk.
3. Een kerkenvisie ontbreekt er nog Westland breed. Daar kunnen we best op wachten.
4. Daarbij pleit het Vaticaan voor synodale gesprekken en onderzoek. Wat willen andere groepen en jongeren? Dit vraagt om synodale gesprekken. We nodigen het pastorale team uit te luisteren naar alle Westlanders en vragen hun vastgoed open te stellen voor een diversiteit aan activiteiten. De bezorgde parochianen pleiten er dan ook voor de St Josephkerk open te houden en samen de synodale gesprekken met elkaar aan te gaan. Wij weten zeker dat dit waardevolle gesprekken zullen worden en dat er veel mooie dingen boven water komen met een goed onderzoek. De bezorgde parochianen hebben begrepen op zaterdag 11 november dat het bestuur de financiële analyse van bezorgde parochianen erkent.
Dit is gedaan op basis van berekeningen van de penningmeester van de Elisabeth parochie. Het voornemen snel de St Josephkerk te verkopen is te voorbarig in hun optiek. Door bewust voor de St Jan de Doper te kiezen gaan ze voor een sterfhuisconstructie. Met een jaarlijks exploitatietekort van 70.000 euro zal je vermogen snel slinken. En ben je niet toekomstgericht bezig, de jonge generaties kunnen dit niet opbrengen. Bij de St Josephkerk heb je dit tekort niet. Binnen 10 jaar moet je naar 3 kerken. Het idee / aanname dat de kerkgangers van de Andreas te Kwintsheul (moederkerk) naar de St Jan de Doper komen is pertinent een verkeerde gedachte.
Een Heulenaar gaat naar Naaldwijk en niet naar Wateringen. Maar ook hieruit blijkt wederom de keuze voor een sterfconstructie in Wateringen. Stedenbouwkundig; er gaat gebouwd worden in Wateringen Noord nabij de St Josephkerk en in Kwintsheul nabij de St Andreaskerk. Meer jonge gezinnen nabij, belangrijk voor de toekomstige kerk opbouw. Maar een gedegen onderzoek daar kiest het bestuur niet voor. Allemaal aannames en natte vingerwerk. – zo is erbij de 1e hoorzitting geen financiële analyse gegeven maar ook niet gemaakt. Er dient een taxatierapport gemaakt te worden door een extern bureau zoals bijvoorbeeld Cushman & Wakefield of Colliers. Een van deze partijen kan een eerlijk verhaal neerleggen. Parochianen hadden moeten weten dat het in bedrijf houden van de St. Josephkerk goedkoper is ten opzichte van de St Jan de Doper.
Daarnaast weet een ieder dat het een unieke kerk is in zijn bouw en het een hele fijne kerk is waar je om het altaar heen kan zitten. Vooringenomen denkwijze. Er wordt gedacht dat de St Jan te Wateringen en de Andrianuskerk te Naaldwijk 2 van de 3 kerken zullen zijn die open zijn over 10 jaar. Waar is dit op gebaseerd? Waarom worden gemeenschappen bij het thema kerksluiting in Westland niet meegenomen in een democratisch proces? Wederom geen onderzoek en een vooringenomen kijk zonder eerlijk proces binnen de federatie- vergadering en een onbevredigend proces voor Westlandse kerkgangers. Want je serveert zo al diverse parochies af.
Zo ook de Bartholomeuskerk die ook een verzoek heeft ingediend bij het bisdom voor multifunctioneel gebruik. Dat wil de St Jan de Doper ook, is er plek voor 2 gebouwen die op dezelfde wijze hun gebouwen willen exploiteren? – er is geen visiestuk en/of beleidsplan. Dus een reële vraag: waar storten we ons in? Zijn toekomstige investeringen verantwoord? (Denk aan renovatieplannen St. Jan de Doper) – inkomsten zullen er niet makkelijk binnenkomen. Verhuur van vastgoed steeds minder reëel. – door de St Josephkerk te verkopen doe je nieuwe schoenen weg en wil je door met de oude schoenen met gaten.
Een bestuur die kiest voor een bodemloze put zonder visie, dient niet zijn parochianen en is onverantwoordelijk bezig. (slecht rentmeesterschap voor de jonge generatie) Wij constateren dat het bestuur de parochianen niet de juiste data/ informatie heeft verstrekt. Daarmee is de discussie nooit met de juiste argumenten en stukken gevoerd. Het bestuur heeft willens en wetens dit nagelaten. Zolang het federatiebestuur geen beleid maakt en men niet wacht op de kerkenvisie van gemeente Westland is het onverstandig om de St Josephkerk te verkopen. De mogelijke 1,5 miljoen die dit oplevert is een schijntje wat je kan ophalen bij verkoop van de St. Jan de Doper.
Ga voor de grote verkoop van de St Jan de doper met bijbehorende gebouwen. Daarbij is er niet nagedacht waar men gaat kerken tijdens de renovatie van kerken. Waar koren zich moeten huisvesten enz. De priesterraad heeft nog geen beslissing genomen. Dat kan niet zolang het bestuur vd Elisabeth parochie de eerlijke informatie niet bespreekt met parochianen en deelt met de priesterraad. Ze waren voornemens de penningmeester van de federatie tussen Duin en Tuin te betrekken bij een analyse. Maar hebben dat niet doorgezet. Het blijft bij de berekeningen van de penningmeester van de Elisabeth parochie. Dus een zorgelijke situatie waar ons bestuur zich in stort. We moeten dit proces echt op hold zetten en zo geen beslissingen willen maken. Zorg voor een beter draagvlak met een gedegen onderzoek. Om samen te gaan na een slecht proces zorgt voor onvrede bij de start en de onvrede zal lang doorsudderen de komende jaren.
Mensen zullen vervreemd raken en niet meegaan naar de St. Jan de Doper. Hierbij roepen we moderator pastoor Steenvoorden en het genoemde parochiebestuur op het proces opnieuw te doen met de eerlijke informatie en data. En natuurlijk kan het bisdom geen besluit nemen zonder de juiste data. Daarbij zijn wij het helemaal eens met Maxim van Ooijen van D66 Westland dat De Kolenkit een schitterend gebouw is van architect Dick van Mourik. Dit prachtige gebouw naast het Hofpark, op de hoek Harry Hoekstraat, Doctor Schaepmanstraat moet behouden blijven voor Wateringen.
Wij vieren samen Kerst dit jaar in de St Josephkerk. Een mooie tijd, die wat de bezorgde parochianen betreft niet ophoudt na Kerst.’