Nederland 02.06.2024 – In de Bijbel is lang geleden voorzien en voorzegd dat in de laatste der dagen veel afval van het geloof zal ontstaan.
Dat er in de kerken allerlei stromingen en leiders zullen komen die gelovigen (bewust of onbedoeld) van de kern van het evangelie zullen afleiden.
De kerk van Christus startte nu bijna 2.000 jaar geleden in Jeruzalem. Toen werd de Heilige Geest met Pinksteren op de 12 discipelen uitgestort. Direct daarna begonnen de 12 het evangelie van Jezus Christus te verkondigen, dat Hij voor de zonden van de wereld was gestorven aan het kruis en dat Zijn Vader als krachtig bewijs daarvan Hem uit de doden heeft opgewekt. Die boodschap zorgde in korte tijd voor duizenden gelovigen waarmee het Christendom was geboren.
In het laatste boek van de Bijbel wat enkele tientallen jaren later is opgeschreven, werden 7 brieven geschreven aan 7 gemeenten in Turkije. Twee van die gemeenten waren verleidt tot hoererij en afgoderij. Drie gemeenten waren misleid of afgeleid. Zij hadden hun eerste liefde verzaakt, waren lauw geworden en weer met dood geloof, dode religie bezig. Alleen Smyrna en Filadelfia hadden de toets doorstaan en waren opgewassen tegen de wat toen ‘de Synagoge des Satans’ werd genoemd. (Openbaringen 2 en 3)
De kerk van Christus was goed van start gegaan, maar tegen het eind van de 1e eeuw stonden slechts 2 van de 7 gemeenten nog fier in het geloof. Het gaat er dus niet om hoe goed we beginnen, maar of we ook goed eindigen. Paulus schreef aan de gemeente van Efeze 4:14 over die volwassen gelovigen, die niet meer onmondig, op en neer, heen en weer geslingerd onder allerlei wind van leer werden wat tot dwaling verleidt. Een groei naar Christus in liefde door de waarheid.
Beginnende gelovigen komen ook weer in aanraking met verschillende (on)kerkelijke stromingen. Elk met een eigen stijl en nadruk, op zich niet verkeerd. Maar er is een wezenlijk verschil tussen het Oude Testament, het oude verbond van God met Israël en het Nieuwe Testament, het nieuwe verbond met Christus door het geloof wereldwijd.
Die oude wetten konden de mensheid niet zalig maken, de genade door het eenmalig Volmaakte offer van Jezus Christus wél. Daaruit werd de kerk geboren en in Handelingen lezen we de verhalen dat de Heilige Geest en engelen samenwerkten met de gelovigen in leiding en tekenen en wonderen.
Winden van leer in de kerk
De wind van leer die tot dwaling verleidt is in hoofdlijnen gebaseerd op twee zaken. Verdraaide waarheden die leugens zijn. En vaak waarheden uit het Oude Testament (OT) in de verkeerde volgorde, prioriteit.
– Neem nou de doop door onderdompeling, de eerste baptisten. Een principe wat met Johannes de Doper begon, maar in 1 Korinthe 2 zorgde het voor partijschappen tussen de gelovigen door wie ze gedoopt waren. Paulus bestrafte de Korintiërs hierover.
– Zo ook met de Sabbath, de zevende dag. Iets wat bij het Jodendom is begonnen, maar de heidenen hadden hun zondag.
– Zelfs de Joodse cultuur werd en punt van flinke discussie bij de eerste gemeenten omdat Joden die tot het christelijke geloof waren gekomen, vonden dat de heidenen zich weer moesten laten besnijden en hun feesten moesten houden met alle rituelen. Te lezen in Handelingen 15 en 22 en in Galaten. De apostelen en de Heilige Geest gaven uitsluitsel daarover dan de heidenen zich daar niet mee moeten belasten.
– Pinkstermensen kunnen zo met het werk van de Heilige Geest bezig zijn en de fysieke wonderen in de Bijbel, dat het gevaar bestaat dat ze zich meer gaan richten op genezing van de gelovige dan op de Geneesheer.
– De Liefde van God. God houdt van ons allemaal evenveel. Maar die liefde van God is geen alverzoening. Er blijft een bewuste keuze voor het verlossingswerk van Jezus voor ons, zodat we niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.
Allemaal valkuilen in verschillende kerken tegenwoordig. Net als toen. Pauls hield de gelovigen in zijn brieven voor; er is maar één evangelie!
Leven vanuit geloof en persoonlijk leren vertrouwen op God (discipelschap) dreigde weer te degraderen tot wettisisme (Farizeeërschap) en eigendunkelijke godsdiensten, regels en gewoonten. Paulus waarschuwt daar nog eens voor expliciet in Collosenzen 2. De Farizeeërs en wetgeleerden stelden in Jezus tijd, Gods woord ook fraai buiten werking door hun eigen inzettingen en regels, zo verweet Jezus hen. Dan wordt die persoonlijke relatie met God op hartsniveau weer uiterlijk vertoon zonder inhoud in uiterst geval.
Persoonlijk ijkpunt is dat Jezus door de genade wandelde, en ’toenam in aanzien bij God en mensen.’ In die zin als gevolg en uitkomst wanneer de Christen door geloof wandelt, komt hij dichterbij God en zijn medemens te staan. De Godsvrucht gaat sterker werken, andersom gebeurt wanneer we afdwalen. Een belangrijke zelftoets voor waar we zelf staan en het voorkomt een introvert leven en een introverte kerk.
Het Christelijke leven
Christendom start wanneer een mens Jezus Christus de eerste plaats in zijn leven geeft en Zijn offer aanvaard. Dan wordt de gelovige gereinigd door het bloed van Christus en wordt van binnen nieuw, wedergeboren (Joh 3). Hij gaat Gods liefde van binnen ervaren waarna een proces van geestelijke groei start. Maar daarbij komen dus ook de verleidingen, mis- en afleidingen aan bod. Dat zijn processen van oude (kerkelijke en persoonlijke) gewoonten afleggen en leren wandelen in geloof en vertrouwen op God. Net als bij menselijke relaties zoals in een huwelijk, leren vertrouwen op elkaar dwars door alles heen.
Jezus Verlosser en Heer
Ten tijde dat iemand tot levend geloof komt is Jezus Verlosser en Heer in zijn leven. Die wedergeboorte is het werk van Jezus of Hij Heer blijft in ons leven is aan ons. De Christenen van de 5 gemeenten die waren afgedwaald hadden weer andere zaken bovenaan staan in hun leven. Van de 2 gemeenten met hoererij en afgoderij (negatieve zonden) zou Jezus zelf orde op zaken stellen als ze zich niet bekeerden. De drie andere afgedwaalde gemeenten waren – laten we het zo noemen – weer met positieve zonden bezig. Met een schijn van godsvrucht, het klinkt goed, maar wat tot middelmatigheid of dode religie leidt. En dan lopen kerken uiteindelijk leeg of zitten gevangen in dwaalleringen.
Jezus zegt over de Heilige Geest: Die zal Mij verheerlijken. En zonder de Heilige Geest gaat een kerk geestelijk dood. Het kruis van Christus is niet veelomvattend, maar alles omvattend. Paulus zegt daarover tegen de gelovigen in Collosenzen. Dat in Jezus al de volheid en wijsheid van God zit. En dat wordt door de Geest aan de gelovige geopenbaard op Zijn tijd.
‘Christenen blijf bij de genade. Dan haal je een vol loon!’