Duurzaam vervoer voor Westlandse ondernemers – een drietal tips

Westland 02.08.2023 – Als Westlandse ondernemer kun jij het verschil maken als het aankomt op duurzaamheid.

Het maken van duurzame keuzes is tegenwoordig cruciaal en dat geldt ook voor ondernemers. Zo kun je als ondernemer er bijvoorbeeld voor kiezen dat je overstapt naar duurzaam vervoer. We hebben hieronder een aantal tips voor je opgesteld hoe je als Westlandse ondernemer kunt overstappen naar duurzaam vervoer.

1. Elektrisch leasen

De eerste stap in de goede richting is om elektrisch te gaan rijden. Een elektrische auto staat erom bekend dat het een percentage minder schadelijke stoffen uitstoot dan een brandstofauto doet. Een elektrische auto is hierdoor beter voor het milieu. Vooral als je als ondernemer veel onderweg bent, kan het zeker lonen om over te stappen naar een stekkerauto.

Als ondernemer zijnde kun je een elektrische auto leasen. Dit is namelijk dubbel zo goed voor het milieu, vooral als je een tweedehands auto leaset. Door een tweedehands elektrische auto te leasen, geef je de auto een verlengde levensduur in plaats van dat je kiest voor een nieuwe auto. Bovendien kan een auto leasen op de zaak ook heel voordelig zijn, vooral als je kiest voor financial lease. Met die leasevorm heb je namelijk recht op verschillende fiscale voordelen.

2. Zorg er ook voor dat je personeel meegaat

Als je personeel in dienst hebt, is het belangrijk dat jij jouw personeel ook meeneemt in het besluit om over te stappen naar elektrisch vervoer. Vooral als jouw personeel ook veel op de weg te vinden is, kan het zeker aantrekkelijk zijn om jouw personeel ook te laten rijden in elektrische wagens.

Als dit geen optie is, kun je er natuurlijk ook voor zorgen dat jouw medewerkers onderling gaan carpoolen. Ook hiermee kun je weer besparen op de brandstofkosten. Daarnaast kun je het natuurlijk ook stimuleren om jouw medewerkers vaker thuis te laten werken, waardoor ze niet naar kantoor hoeven te komen. Overleg samen met jouw personeel wat voor hen de meest aantrekkelijkste opties zijn en kom samen tot een besluit.

3. Andere duurzame vervoermiddelen

Naast een elektrische auto of een elektrische bedrijfsbus bestaan er nog meer duurzame vervoermiddelen. Zo kun je bijvoorbeeld eens vaker de trein nemen om naar kantoor te komen, of als je zakelijke relaties wil bezoeken. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw personeel. Woon je dicht bij het kantoor? Dan kun je er ook voor kiezen om een e-bike aan te schaffen, zodat je op een zowel gezonde als duurzame manier naar je werk kunt gaan. In ieder geval is het overwegen van duurzame vervoermiddelen al een stap in de goede richting.