Plattelandswoning in Westland eindelijk ingevoerd

Westland 27.06.2024 – Coalitie van Westland Verstandig, GBW en VVD voert de plattelandswoning in Westland eindelijk in! Alle overige partijen zoals CDA, LPF, D66 stemden tegen.

Westland Verstandig meent dat veel minder strakke regels moeten gelden voor wonen op plekken aan de rand van en buiten onze dorpen als dat mogelijk is. Het is een fabeltje dat de belangen van de glastuinbouw daardoor in gedrang komen. De LTO blijft daarover onjuiste informatie geven helaas. Westland Verstandig zag haar poging van invoering plattelandswoningen in Westland nu wel lukken. We probeerden we dat al 3 keer eerder!

Westland Verstandig vindt ook dat het zgn. O-beleid snel moet wijzigen. Dat beleid belet de bouw van nieuwe woningen in het zgn. Buitengebied als niet eerst een woning wordt gesloopt. Door dit beleid moet iedereen die een woning wil bouwen in het buitengebied een woonrecht kopen dat momenteel € 300.000,– waard is. Ook dat beleid voorkomt dat aan de randen van onze dorpen daarvoor geschikte percelen bebouwd kunnen worden met goedkopere huizen / complexen voor groepswonen / seniorenwoningen. Helaas stemde alleen Westland Verstandig voor deze wijziging. Westland Verstandig laat dit verlangen niet los en zal daarop terugkomen en weer gaan proberen.

Hetzelfde geldt voor de wens van versoepeling van regels om wonen van arbeidsmigranten op de bedrijven vlotter mogelijk te maken. Ook die moties kregen helaas nog geen steun van GBW, VVD, CDA en LPF. Ook dat wordt vervolgd! Ook daarvoor geldt wellicht dat 3 keer scheepsrecht is.

Namens de fractie van Westland Verstandig,
Peter Duijsens