Waarom is het verstandig om voor Linux hosting te gaan?

Westland 23.08.2023 – Weet je niet goed welk hosting-besturingssysteem het beste bij je past?

Dat begrijpen we goed, want zowel Linux hosting als Windows hebben verschillende voordelen en nadelen. Maar waarom is het verstandig om voor Linux Hosting te gaan? Dat leggen we je in dit artikel graag uit.

Meer vrijheden met Linux
Bij TransIP.nl bieden ze verschillende hostingpakketten aan. Vind jij het belangrijk om als beheerder meer bestuursvrijheid te hebben. Dan past Linux hosting waarschijnlijk bij jou. Linux is namelijk een open source en dat betekent dat je er alle kanten mee op kunt. Dit geldt niet voor een Windows webhosting. Dan ben je namelijk gebonden aan ingekaderde systemen.

Minder problemen met cybercriminaliteit
Cybercriminelen zijn tegenwoordig veel actief. Dat is ook logisch, want de meeste bedrijven profileren zich tegenwoordig online. Als ondernemer wil je geen slachtoffer worden van cybercriminaliteit, want dit heeft verstrekkende gevolgen. Dan kun je te maken krijgen met een datalek en vaardige cybercriminelen kunnen ook geld van je rekening halen. Als je slachtoffer bent geworden van cybercriminaliteit, dan heb je dus al snel te maken met imagoschade en veel andere problemen. Het web server besturingssysteem Linux is over het algemeen lastiger te hacken dan Windows. Om die reden ben je met Linux hosting minder snel slachtoffer van cybercriminaliteit en dat brengt rust met zich mee.

Werkt met minder goede hardware
Niet elke onderneming heeft de financiële mogelijkheden om te investeren in computers en laptops met geavanceerde hardware. Dat is namelijk een flinke investering. Tegelijkertijd wil je natuurlijk ook dat je werknemers op goede systemen werken. Voor Linux hosting heb je over het algemeen minder goede hardware nodig. Daarom is dit systeem aantrekkelijk voor bedrijven met weinig investeringsmogelijkheden.

Linux is over het algemeen sneller dan windows
Het besturingssysteem Linux is in de regel sneller dan Windows. De processen van Linux werken namelijk soepeler, omdat er minder berekend hoeft te worden. Daarnaast loop je met Linux hosting ook minder kans op verschillende veiligheidsproblemen en storingen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat gehoste websites slecht werken en je klanten en werknemers boos worden.

Linux is gratis te gebruiken
Je moet uiteraard hostingkosten betalen, maar Linux kan zelf kosteloos worden gedownload. Dit geldt niet voor Windows. Daarvoor heb je doorgaans meerdere dure licenties nodig. Om die reden is Linux ideaal voor grote ondernemingen die willen besparen op de ICT-kosten.

Linux heeft minder updates nodig
Wanneer je Windows gebruikt, dan is het je ongetwijfeld opgevallen dat er vrijwel wekelijks updates zijn. Soms komen die updates op zeer onverwachte momenten en dat heeft impact op de bedrijfsproductiviteit. Linux servers hebben over het algemeen veel minder updates nodig.

Conclusie
In deze tekst hebben we de verschillende voordelen van Linux hosting besproken. Hopelijk weet je na het lezen van dit artikel een weloverwogen keuze te maken. Een goede server is immers een van de belangrijkste fundamenten van een bedrijf.