Zonnepanelen en thuisaccu’s steeds geliefder in het Westland

Westland 26.09.2023 – Denk je aan het verduurzamen van jouw woning of bedrijfspand, dan denk je al snel aan het laten plaatsen van zonnepanelen.

Het is daarom niet verwonderlijk dat het aantal zonnepanelen, wat in het Westland geplaatst wordt, blijft stijgen.

Dit geldt ook voor thuisaccu’s die het mogelijk maken om zelf energie op te slaan. Om een beter zicht te krijgen op de verduurzamingsmarkt in het Westland, spraken wij met David van Gaalen. Hij is als verduurzamingsexpert betrokken bij het Westlandse installatiebedrijf Recharged.

Veel Westlanders laten zonnepanelen plaatsen

Er is al jarenlang een trend gaande binnen de Westlandse verduurzamingsmarkt: Het laten plaatsen van eigen zonnepanelen. Enerzijds is dit te danken aan Gemeente Westland die de afgelopen jaren flink ingezet heeft op verduurzaming. Anderzijds kiezen veel Westlanders ervoor om extra rendement te behalen door zonnepanelen te laten installeren in het Westland.

Zeker nu de prijs van zonnepanelen aanzienlijk gedaald is, wordt een eigen zonnestroomsysteem steeds interessanter voor meer inwoners in het Westland. David licht toe: “De prijs per paneel is voor consumenten flink naar beneden gegaan. Dit heeft te maken met de hogere productieaantallen in het buitenland. Gunstig voor onze klanten: Zij profiteren van aantrekkelijkere prijzen dan voorheen.”

Thuisaccu’s winnen aan populariteit in het Westland

Ook thuisaccu’s worden steeds vaker in het Westland geplaatst, zo merkt David op. Thuisaccu’s – ook wel thuisbatterijen geheten – bieden de mogelijkheid om zelf energie op te slaan en in te zetten op de meest gunstige momenten. Daardoor daalt de afhankelijkheid van energie uit het net.

“Het mooie van een eigen thuisaccu is dat je deze kunt opladen tijdens daluren en kunt ontladen tijdens piekuren. Je geniet daardoor van lagere energietarieven, wat ertoe leidt dat je een thuisaccu op termijn kunt terugverdienen.”

Daarnaast geldt voor thuisaccu’s dat ze in prijs dalen. Het is een vrij nieuwe duurzame installatieoplossing die in steeds grotere getalen geproduceerd wordt. Daardoor daalt de prijs voor eindgebruikers, wat ervoor zorgt dat meer particulieren en bedrijven van een eigen thuisaccu kunnen profiteren.

De kracht van een thuisaccu en zonnepanelen

Ook zit de installatie van thuisaccu’s in het Westland in de lift, omdat ze een sterke combinatie met zonnepanelen vormen. In plaats van een overschot aan opgewerkte zonne-energie terug te leveren aan het net, kan deze opgeslagen worden voor later gebruik. Oftewel zelfconsumptie.

Dit is nog interessanter als de salderingsregeling in de toekomst afgebouwd wordt. Terugleveren aan het net levert dan (vrijwel) niets meer op. Verwacht wordt daarom dat het aantal geplaatste thuisaccu’s in het Westland zal blijven stijgen.